Waarom kietelt het als je onder je voeten wordt gekriebeld terwijl daar heel veel eelt zit juist en keihard aanvoelt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Jezelf kietelen werkt ook (bijna) niet. Verder maakt de dikte van je huid niet uit, t gaat om t aantal zenuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ls je gekieteld wordt onder de oksels of voeten, geeft dit een extra heftige lach reactie omdat het daar simpelweg gevoeliger is.

Als je gekieteld wordt op je buik krijg je ook zo’n zelfde reactie, dit is echter niet omdat je buik zo gevoelig is, maar juist omdat hij heel kwetsbaar is. Als je daar gekieteld wordt, denken je hersenen dat er een potentiële aanval op je organen gepleegd wordt, dus zet je lichaam zich alvast schrap om in de tegenaanval te gaan. Als er echter niks "gevaarlijks" blijkt te gebeuren, geven je hersenen een zucht van opluchting in de vorm van een hoop kriebels en een lachbui.
Als je onder je voeten gekieteld wordt, lach je trouwens gemiddeld zo’n 1,5 seconden… In je buik kietelen is goed voor 2,3 seconden en onder je oksels is goed voor 2,7 seconden… Maar dat terzijde!