Computerscherm is blauw met de tekst geheugendump , wat kan hiervan de rede zijn?

Bij de computer van mijn dochter komt het geregeld voor
dat het scherm blauw is , met de tekst geheugen dump
Weet iemand wat hiervan de rede is?

Jan v d Aa

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Alles kan de reden zijn. Als de pc nog niet opnieuw geformatteerd en geïnstalleerd is kan het ook een installatiefout zijn. Is dit wel gedaan en de fout komt nog steeds voor dan is het meest voorkomende euvel een defect in de harde schijf, voeding of ram geheugen. Maar ook kan de oorzaak liggen in het moederbord, videokaart, processor en zelfs in extern aangesloten apparaten. Als de pc ouder is dan 5 jaar neemt de kans dat het moederbord de oorzaak is toe, de condensatoren kunnen dan gaan lekken waardoor er rimpelspanningen ontstaan en de pc zijn gegevens niet meer goed kan wegschrijven naar de diverse componenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van de klachten over Windows (aannemende dat u dat gebruikt) is altijd het blauwe scherm geweest wat geen enkele, voor de gebruiker, zinvolle informatie geeft over wat er aan de hand is en wat je er aan kunt doen.

Daar staat tegenover dat u zo weinig informatie geeft dat er niks zinvols te zeggen valt. Wat voor computer is het, welke OS wordt gebruikt, wat wordt er op de computer gedaan als het gebeurt etc...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou handig zijn als u ons kon vertellen wat voor versie u heeft van Windows:) U kunt in iedergeval, als u een leek bent wat betreft dit onderwerp, er iemand naar laten kijken die er verstand van heeft. Het is zoals iemand hier onder of boven al zei, zo dat het echt van alles kan zijn:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest voorkomende oorzaak is een ongeldige instructie waardoor een programma uit het daaraan toegekende geheugengebied is gelopen.

Vraag aan uw dochter welk programma ze het laatst heeft gebruikt. Als het om Windows gaat heb je als het goed is een PrtScr-knop op je toetsenbord. Gebruik die om de inhoud van de screendump naar het klembord te kopiëren en via Paint in een plaatje te plakken via Ctrl+V. Stuur dit plaatje als bijlage mee bij voorbeeld naar hier. Dan kunnen een paar deskundigen iets meer zien.

Als het om een Mac gaat (niet waarschijnlijk, want foutschermen zijn daar zelden of nooit blauw) werkt het iets anders. Dan gebruik je onder Utilities de applicatie Grab.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat een printscreen niet zal lukken want na het blauwe scherm gaat ie gewoon rebooten en is het klembord leeg.